Sunday, January 09, 2011

Mengapa Nie Ching masih berdegil?

 HELMI MOHD. FOAD

TIDAK habis-habis isu yang melingkari anggota Parlimen Serdang, Teo Nie Ching dari DAP berkaitan amalan memasuki rumah ibadat orang Islam. Biarpun pelbagai kritikan dan teguran dilontarkan terhadap tindak tanduk ahli Parlimen, beliau masih enggan mengakui kesilapannya.

 Malah dalam kes terbaru membabitkan penyertaan beliau dalam acara senamrobik di pekarangan Masjid Taman Cheras Jaya, Balakong dengan pakaian track ketat, Nie Ching menghalakan pula serangannya terhadap akhbar ini yang menyiarkan gambar acara itu dalam laporan muka depan 30 Disember lalu.

 ``Saya tidak akan ikut adat yang ditetapkan oleh Utusan Malaysia ataupun UMNO kerana saya percaya akhbar ini tidak layak untuk memberitahu mengenai ajaran Islam,'' katanya.

 Begitu angkuh sekali kenyataan ahli Parlimen muda itu tanpa menyedari apa yang beliau pertahankan itu sebenarnya tidak kena pada tempat selain tersasar daripada persoalan sebenar.

 Namun kali ini, Nie Ching menerima tamparan apabila Mursyidul Am Pas, Datuk Nik Aziz Nik Mat tidak pula mempertahankan tindakan ahli Parlimen itu berbanding sebelum ini membabitkan isu beliau memasuki sebuah surau sehingga ke ruang solat dan menyampaikan ucapan semasa bulan Ramadan, Ogos lalu.

 Dalam kamus Islam, tiada larangan bagi orang bukan Islam berkunjung ke masjid, malah memasuki masjid juga diharuskan. Orang bukan Islam juga digalakkan datang ke masjid dan menyertai acara yang bersesuaian. Kepada Nie Ching, datanglah ke masjid berapa kali yang beliau suka. Tiap-tiap hari pun tidak mengapa.

 Masjid-masjid di negara-negara Barat juga ada yang menganjurkan hari terbuka untuk orang bukan Islam datang masjid. Ia adalah salah satu bentuk pendekatan dialog silang budaya dan agama.

 Masjid bukan sekadar tempat melakukan ibadat solat atau program keagamaan semata-mata, malah sejak di zaman Nabi Muhammad sendiri yang mendirikan masjid sebagai tindakan awalnya ketika memasuki kota Madinah dalam peristiwa Hijrah, rumah Allah itu menjadi pusat bagi segala program pentadbiran negara sekali gus tempat menyatukan umat manusia tidak kira Islam atau bukan Islam.

 Kehadiran orang bukan Islam ke masjid juga menjadi satu pendekatan dakwah agar suatu hari nanti mereka akan menerima hidayah.

 Seperti adik ipar bekas Perdana Menteri Britain, Tony Blair, Lauren Booth, 43, memeluk Islam setelah merasai ketenangan ketika berada di kompleks makam Fatimah al maksumeh (saudara perempuan Imam Ali Ibn Musa Rida) di bandar Qom, Iran.
(kompleks makam tokoh-tokoh Ahlul Bait di Iran biasanya dibina bersekali dengan kemudahan ruang solat)

Di zaman dahulu kala, bagaimana budaya seperti tarian zapin di Johor sendiri sebenarnya bermula di kawasan surau dan masjid. Selepas selesai solat, bagi mengisi masa lapang mereka berzapin dengan iringan selawat memuji Rasulullah SAW.

 Jadi memang tiada masalah acara sukan seperti senamrobik atau sebagainya. Ada juga masjid perkenalkan senaman tai chi sebagai merapatkan hubungan kemasyarakatan di kalangan umat Islam.

 Ini semua tidak dipertikaikan sementalah hukum syarak mengharuskan program-program yang bersifat makruf sekali gus dapat menarik umat Islam mendekati masjid yang kadang-kala ditinggalkan sepi selepas solat.

 Namun, setiap pengunjung yang datang ke masjid pasti arif tentang peraturan tentang masjid sebagai zon menutup aurat. Bukan sahaja orang bukan Islam, orang Islam yang berpakaian terdedah juga mesti menutup aurat apabila memasuki kawasan masjid. Kawasan masjid juga dijadikan zon larangan merokok.

 Dalam konteks dakwah, pendakwah tidak boleh menggunakan kaedah pemaksaan terhadap umat Islam yang masih tidak menutup aurat sebaliknya mengutamakan usaha kefahaman dan kesedaran Islam.
Apatah lagi kepada bukan Islam, sudah tentu unsur paksaan akan menjauhkan mereka daripada Islam. Ia juga akan menampilkan citra Islam yang tidak bertoleransi dan terlampau keras.

 Namun, apabila menyentuh soal peraturan, setiap orang perlu menghormatinya termasuk orang Islam sendiri. Peraturan di Malaysia juga membataskan pergerakan pengunjung bukan Islam daripada memasuki ruang solat.

Meskipun tiada nas syarak melarangnya tetapi terdapat maslahat tertentu peraturan sedemikian dibuat bagi menjaga kesucian masjid dan rumah Allah.

Dalam hal ini, mengapa sukar peraturan tersebut hendak dipatuhi oleh Nie Ching. Dan mengapa masyarakat Islam sendiri tidak menjelaskan kepada ahli Parlimen itu tentang peraturan tersebut. Mana perginya orang-orang Pas?

 Sedangkan penulis masih ingat bagaimana sindiran seorang perwakilan Pas dalam muktamar parti itu di Shah Alam tidak lama dahulu yang bertanya `adakah tidak ada secebis kain buruk untuk wartawan-wartawan akhbar Cina untuk menutup kepala' ketika membuat liputan muktamar itu.

 Perwakilan itu hairan mengapa Pas tidak boleh melaksanakan peraturan Islam dalam muktamar mereka dengan mengibaratkan Stadium Tertutup Melawati,tempat berlangsungnya muktamar itu sebagai sebuah negara Islam.

 Para pemimpin Pas tidak melayan kritikan itu yang sememangnya terlalu konservatif. Begitu jumudnya pemikiran perwakilan Pas itu kerana nampak negara Islam dalam kerangka sebuah stadium sedangkan dalam sebuah negara Islam, wajarkah orang bukan Islam dipaksa menutup aurat?

 Antara konservatifme dalam Pas, parti itu terjerat dengan pendekatan terlalu liberal. Sebab apa Nie Ching masih berdegil daripada akur dengan soal sensitiviti umat Islam dan peraturan yang ditetapkan?

Sebabnya kerana orang-orang Pas sendiri yang terlalu ingin mempertahankan segala perbuatan DAP atau malu alah dengan parti itu kerana tanpa sokongan DAP, Pas tidak akan dapat mencapai seperti kedudukannya sekarang.

Sedangkan persoalannya cukup mudah. Seperti larangan membawa buah durian masuk ke dalam bilik hotel. Bukan kerana durian itu haram atau tidak halal tetapi itu adalah peraturan. Tetapi mengapa ada pihak begitu susah hendak mengikuti peraturan?

No comments: